Når man er hovedentreprenør, er arbejdsmiljøkoordinering ofte en del af de samlede opgaver. Når der er opgaver, der varierer i størrelse, kan det være en stor hjælp at få en ekstern konsulent til at varetage opgaven med arbejdsmiljøkoordinering, når der er behov. Så kan entreprenøren fokusere på byggeprocessen. Derfor valgte LKA Entreprise A/S at bruge en konsulent fra ARBEJDSMILJØHUSET som arbejdsmiljøkoordinator.
Koordinering af arbejdsmiljøet
Det er bygherres pligt at sikre, at der foretages koordinering af arbejdsmiljøet i både planlægningsfasen og byggefasen. Ved hovedentrepriser videregiver bygherre typisk denne opgave til hovedentreprenøren.
Der er forskellige krav til arbejdsmiljøkoordinatorens kompetencer alt efter størrelsen på byggepladsen. Hvis der på byggepladsen er to eller flere virksomheder beskæftiget med samlet 10 eller flere ansatte, skal arbejdsmiljøkoordinatoren have gennemført arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet.
Per Lørup, der er konsulent hos ARBEJDSMILJØHUSET, har været arbejdsmiljøkoordinator på LKA’s renovering af Gothersgade 49 i København. Per har været ansvarlig for Plan for Sikkerhed og Sundhed, har udført sikkerhedsrunderinger på pladsen og afholdt sikkerhedsmøder
Direktør og ejer Kenneth Valentin Pedersen udtaler:
”Vi synes, at det er godt, at det er en ekstern konsulent, der holder øje med arbejdsmiljøet på pladsen. Han har en anden tilgang til det end fx byggelederen og opdager ting, som vi måske ikke selv lægger mærke til.
Det er et stort plus, at vi bruger den samme konsulent, så vi kender de gensidige forventninger, og vores byggeleder kan koncentrere sig om byggeprocessen og vide, at der styr på arbejdsmiljøkoordineringen.
Når sikkerhedsrunderingerne foretages af en ekstern konsulent, kommer der mere fokus på sikkerheden på pladsen.”
Arbejdsmiljøkoordinatorens opgaver
Arbejdsmiljøkoordinatoren har i byggefasen mange forskellige opgaver. Der skal laves en Plan for Sikkerhed og Sundhed, hvis den ikke findes og denne skal i hele byggefasen holdes opdateret. Dele af dette varetager LKA selv – typisk tegninger og opstartsmøder. ARBEJDSMILJØHUSET laver sikkerhedsrunderinger og holder sikkerhedsmøder.
Sådan foregår det i praksis på LKA’s plads
Der holdes typisk runderinger og sikkerhedsmøder i forbindelse med byggemøderne, så byggelederen nemt kan bringe forhold videre. Samarbejdet bygger på åbenhed, dialog og gensidig respekt. Der bliver lagt vægt på, at det en fæles opgave et skabe et godt arbejdsmiljø på byggepladsen.