KONTORERGONOMI

ARBEJDSMILJØHUSET’s fysioterapeut har stor erfaring med gennemgang af kontorarbejdspladser. Rådgivningen tager udgangspunkt i:

• Arbejdshøjder, arbejdsafstande og rækkeafstande.
• Rumbelysning/arbejdspladsbelysning.
• Hjælpemidler, som kan mindske belastningen.
• Krav til arbejdspladsen og arbejdsredskabers udformning.
• Placering af maskiner og inventar, så ensidige belastninger og tunge løft undgås.

En ergonomisk kontorgennemgang sker i tæt samarbejde med den enkelte medarbejder og indeholder bl.a.:

• Vurdering og indstilling af medarbejderens stol
• Indstilling af bordet
• Vurdering af mus og skærmindstilling
• Belysning
• Indeklima
• Vurdering af medarbejderens arbejdsteknik og tilpasning af denne
• Vurdering og tilpasning af telefonbrug
• Variationsmuligheder
• Forslag til evt. forbedringer

Der startes altid med en fælles introduktion for alle, der skal have lavet kontorgennemgang. Og hvis det ønskes kan der afsluttes med lidt “kontorfittnes” med instruktion i gode øvelser, der kan løsne op for spændinger i skuldre og nakke.

Print Friendly, PDF & Email
Share